Maleisie

Selamat Datang

Bekijk 3 maanden Zuid-Oost Azië op diederikbaas's reiskaart.

Gezien het feit dat Died niet weet hoe hij moet beginnen met een nieuw blogverhaal (het is ook zo lang geleden), zal ik, Olivier, dat maar doen. Ervan uitgaande dat het verhaal is geeindigd bij Diederik's vlucht naar Kuala Lumpur, zal ik daar verdergaan. De planning was dat Died 2 uur voor mij op de luchthaven van KL zou zijn. Dit was ook zo, behalve dat mijn bagage pak m beet 3 uur op zich liet wachten en de reis voor mij, en het vervolg van de reis van Died, toen pas echt begon.
Kuala Lumpur is heel moeilijk te beschrijven, omdat het een mengeling is van Azie en het Westen, in 1 stad. Er zijn wolkenkrabbers, maar evengoed stinkende steegjes, eettentjes en een ongelofelijk 1 richtings verkeer systeem.
We hebben van de dagen dat we er zaten vooral gegeten op de Jalan Alor, een straat met een stuk of 30 restaurantjes, waar je op plastic stoeltjes voor 1.50 een lekker noedelsoepje, een hete curry, of een nasi goreng haalt.
Als toeristische activiteiten zijn we naar de Batu Caves geweest, waar veel tempels en tot mijn grote vreugde, aapjes, waren. Ook zijn we naar een vogelpark geweest, waar ze o.a. de hornbill (zie fotos) en allerlei papegaaien hadden. De laatste dag hebben we nog een tv toren beklommen, waar vanaf wij uitzicht hadden over de hele stad.
Als volgende bestemming hadden we de Cameron Highlands, waar het het gelijk een stuk koeler zou zijn. We verbleven in een prima schoon guesthouse met een heel lekker restaurant, maar dat bleek irrelevant toen wij de tandoori chicken ontdekt hadden van een locaal Indiaas restaurant, waar wij vanaf dat moment vaste klanten waren en nergens anders meer aten.
De eerste hele dag van de Cameron Highlands hebben we een tour gedaan, vanuit het guesthouse, die ons naar de highlights van de highlands nam, waaronder: thee plantages, aardbei boerderijen, insecten- en vlindertuin, een museum, en uitzicht van een van de hoogste punten in de regio. Wij werden van plek naar plek gebracht in een landrover, bestuurd door iemand die nog het meest weg had van een aziatische Jack Sparrow.
De tweede dag hebben we een wandelroute gedaan, waarbij we enkele keren verkeerd liepen (Diederik: "Nee het pad ligt SOWIESO niet daarachter", dus wel), maar uiteindelijk goed en wel weer terug van kwamen.

Diederik:
Na de Cameron Highlands zijn we doorgegaan naar de Perhentian Islands, 2 tropische eilanden met alleen maar strand. Naast bakken op het strand (Olivier was na dag 1 een kreeft) kun je er ook goed duiken en na een opfriscursus heb ik eindelijk weer gedoken. In het begin was de duik niet echt bijzonder, voornamelijk omdat het zicht matig was. Hier kwam na een tijdje verandering in toen de instructeur het 'awkward turtle' gebaar maakte en achter ons wees, waar een schildpad van zeker 50cm lang op ons afkwam! Hij bleek erg nieuwsgierig en zwom een paar rondjes om ons heen en ging er toen weer vandoor, erg cool!

Na het strand zijn we landinwaarts gegaan naar Taman Negara, het grootste National Park van Peninsular Maleisie. In het dorpje was niks te doen (vies en smerig) en na een dagje voorbereiding zijn we met z'n 2'en 2 dagen de jungle in gegaan. Dit was erg cool, omdat iedere jungle tocht die ik tot nu toe gedaan heb altijd met een guide was, maar hier was dat niet nodig. We hoefden slechts een reservering in een 'hide' (een soort schuur met 4 houten stapelbedden zonder matras) te maken. We hadden onze route uitgestippeld en gingen op pad. Na anderhalf uur lopen kwamen we op een punt waar een omgevallen boom het pad versperde en het vervolg van het pad was nergens te bekennen! We besloten om terug te lopen en een andere route te nemen. Na nog eens 2 uur kwamen tot de conclusie dat onze hide veel te ver was (nog 2x de afstand die we toen afgelegd hadden). We besloten om de eerst volgende hide te nemen die op het pad lag. Daar aangekomen bleek dat we de enige waren die daar overnachten, wat redelijk avontuurlijk was zonder stroom. We hadden een camping gasstel meegenomen om water te koken en zo noodles te maken, maar nadat ik de gaspatroon gesloopt had ging dit feest niet door! Gelukkig hadden we genoeg eten bij ons dus dat was niet zo'n probleem, maar toch jammer.

Na de jungle zijn we met een tussenstop in KL doorgegaan naar Penang, een eiland dat door de Engelsen gekoloniseerd is geweest. We zouden dit in eerste instantie overslaan, maar nadat we gelezen had dat dit de place to be voor Malay food is, besloten we om toch maar te gaan. Helaas is mijn buik nog niet optimaal dus kan ik daar nog niet helemaal van genieten, maar verder is het mooi.

Morgenavond gaan we alweer door naar Singapore (de bussen hier zijn erg comfortabel, 2+1 stoelen in een rij in plaats van 2+2!), ik ben benieuwd!

P1020642.jpgP1020639.jpgP1020622.jpgP1020617.jpgP1020615.jpgP1020608.jpgP1020594.jpgP1020588.jpgP1020574.jpgP1020563.jpgP1020560.jpgP1020553.jpgP1020533.jpgP1020518.jpgP1020512.jpgP1020504.jpgP1020503.jpgP1020500.jpgP1020493.jpgP1020479.jpgP1020469.jpgP1020455.jpgP1020433.jpgP1020429.jpgP1020419.jpgP1020414.jpg

Geplaatst door diederikbaas 2:18 Gearchiveerd in Maleisië Tagged animals beach malaysia cameron_highlands

Email deze blog postFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Deze blog bericht is nu gesloten voor reacties van niet-leden van Travellerspoint. Je kan nog wel een reactie achter laten als je lid bent van Travellerspoint.