Bali en de Gili's

Nasi, Bami, satay of gado-gado?

Bekijk 3 maanden Zuid-Oost Azië op diederikbaas's reiskaart.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat bloggen niks voor mij, maar omdat mijn laatste bericht alweer een tijd geleden is zal ik het toch maar doen!
In het laatste berichtje schreef ik dat we naar Singapore gingen; een stad-staat die erg indrukwekkend bleek! We hadden beide nog nooit eerder een stad gezien die zo 'perfect' was. Het leek alsof over alles wat er gebeurde in die stad was nagedacht, en goed ook.
Vanuit Singapore zijn we doorgevlogen naar Kuching, op Borneo (zie het kaartje) waar het hoogtepunt het Semengoh Orang-Oetang wildlife sanctuary was. Een national park waar Orang's in het wild leven, maar welk 2x per dag gevoerd worden, wat een grote attractie is! Helaas staan de foto's op mijn andere geheugenkaart.

Na Kuching zijn we terug gevlogen naar Kuala Lumpur, de eindbestemming voor Olivier. De dag nadat hij vertrok vloog ik zelf door naar Bali, waar ik Liselotte (mijn nichtje) en Liselot (een vriendinnetje van haar) zou treffen. Na een overnachting in Denpasar zijn we 's ochtends doorgegaan naar Ubud, de culturele hoofdstad van Bali, soort van. Een vriend van de eigenaar van het guesthouse in denpasar moest toevallig ook richting Ubud en wilde ons maar wat graag een lift aanbieden! Dit kwam ons uiteraard wel goed uit en een uur laten waren we in Ubud. Hier besloten we dat het tijd was om vakantie te vieren en beloonden we ons met een guesthouse met zwembad! In Ubud hebben we scooters gehuurd en zijn we door de rijstvelden naar een tempelcomplex gereden, erg mooi! Verder zijn we naar monkeyforest geweest, waar uiteraard weer apen te zien zijn. Inmiddels heb ik dus al zeker 3x wilde apen gezien en ik begin zelf ook steeds meer van bananen te houden.

Na Ubud was het tijd voor de befaamde Gili eilanden. Inmiddels zitten we al 4 dagen op Gili Trawangan, een tropisch eiland met azuurblauwe zee, palmbomen en paard met wagen als vervoersmiddel. Het eiland staat bekend om zijn goede duikmogelijkheden en zo ben ik eergister begonnen met mijn Padi Advanced Open Water! Een vervolg op de 'gewone' Open Water, waarmee je tot 30 meter diep mag duiken! De cursus bestaat uit 5 duiken, waarvan een een diep duik is (30m), de ander een kompas navigatie duik en dan 3 keuze duiken. Ik moet toegeven dat de diep duik best wel spannend was, maar als je eenmaal onder water bent dan maken die meters weinig meer uit. Toen we op de bodem zaten gaf mijn meter 28,5 aan en dat is toch wel stoer. Op die diepte neemt je lichaam meer stikstof op (correct me if I'm wrong) waardoor je hersenen minder goed werken. Om te testen hoe groot dit effect was moesten we onderwater een simpele rekensom oplossen onze naam achterstevoren op een bordje schrijven (onder water). Gelukkig ging dit goed en had niemand last van 'nitrogen narcosis'. De tweede duik was kompas navigatie, waarbij je zelf een vierkant moet zwemmen en navigeren. Ook wel cool! Mijn duikinstructeur (Ronnie uit Zweden) lijkt overigens extreem, veel op Richard van de Broek, dus die ga ik nog op foto vastleggen!

De dames hebben gister het eiland verkent en vonden een visrestaurant waar je voor weinig geld verse vis kon eten. Dit kan eigenlijk overal wel, maar de kok verzekerde ons er van dat hij ze die dag zelf had gevangen. Zijn trots was de dorade en eenmaal gegrilled was dit zeker waar!

Goed het is weer mooi geweest, ik ga weer duiken (nog 2x), op het strand liggen en nasi eten!

Update: Op de een na laatste duik hebben we haaien gezien!! Gelukkig was dit de duik waarbij we met camera's gingen dus zie hier het resultaat. De Padi Advanced Open Water is inmiddels in de pocket.

large_IMG_9402.jpglarge_IMG_9389.jpglarge_IMG_5097.jpglarge_IMG_5053.jpglarge_IMG_5026.jpg

Geplaatst door diederikbaas 20:46 Gearchiveerd in Indonesië Tagged bali diving beach gili

Email deze blog postFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Deze blog bericht is nu gesloten voor reacties van niet-leden van Travellerspoint. Je kan nog wel een reactie achter laten als je lid bent van Travellerspoint.